En toch niet van vissen hou...
De voorbije week trok ik op pad om een aantal ondernemers te interviewen. Een erg leuke kant aan mijn werk. Ik leer nieuwe mensen kennen die met veel bevlogenheid over hun onderneming praten. En daarbij loopt elk interview anders …
Soms krijg ik koffie, soms niet 😉. Soms is het een kort interview, een andere keer zijn we zo een uur verder. Ik maak kennis met jonge en oudere ondernemers. Gedreven mannen en vrouwen. Allemaal hebben ze die gedeelde passie: ondernemen.
Het verhaal van de ondernemer
Wat valt me op tijdens die interviews? Dat er een groot verschil is in hoe ondernemers hun ondernemersverhaal vertellen. De ene weet dat feilloos te doen met veel structuur en gerichte informatie. De andere is meer het type harde werker dat niet zo bezig is met zijn verhaal en marketing. Het moet vooruitgaan. Omzet maken. Al de rest is noodzakelijk kwaad.
Waar maak ik het verschil?
Tijdens die interviews zet de ondernemer zijn dienstverlening en producten centraal. Logisch, dat is ook wat hij verkoopt. Maar als interviewer graaf je graag wat dieper. Want welk verhaal en welke passie zit er achter zijn ondernemerschap? Is het vaak ook niet om die dingen dat een klant niet kiest voor ondernemer X maar wel voor concurrent Y?
Quotes vol begeestering
Interviews afnemen is op ontdekkingstocht gaan. Ik probeer met een open houding en oprechte interesse een ontspannen gesprek te voeren. En dan gebeuren er mooie dingen. Want als iemand zich op zijn gemak voelt, komt het gesprek pas echt op gang. De geïnterviewde gaat spreken vanuit zijn hart. Dan komen de pareltjes bovendrijven. Prachtige quotes die de bevlogenheid en de begeestering van de ondernemer uitademen.
Parels vissen
Dat gesprek van een half uurtje of een uur is telkens weer een unieke beleving. Ik puur daar inhoud uit voor mijn artikel. Ik probeer de juiste vragen te stellen, op zoek naar de eigenheid van de onderneming. Ja, soms is het wat hengelen. Wachten tot de dobber beweegt, en dan, binnenhalen die vis (of parel). Mooi werk.
Wat is mijn boodschap?
Zo’n interview is ook een reflectiemoment voor de ondernemer. Hij wordt stilgezet bij zijn onderneming en bij zijn verhaal. Wat wil hij zijn klant of prospect eigenlijk vertellen? Wat moet hij zeker weten? Een ondernemer zei het heel treffend: “Het interview is heel nuttig voor me geweest. Het zette me aan het denken over welke boodschap ik eigenlijk wil brengen.” Dat horen we graag 😉.
Schrijven en schrappen geblazen
Na het interview volgt het immer uitdagende schrijfproces. De essentie van het verhaal in heldere taal op papier zetten. Soms heb ik de grote lijnen van de tekst op de terugweg al in m’n hoofd. Een andere keer moet ik eerst alle puzzelstukjes ordenen om vervolgens de puzzel te kunnen leggen. En dan maar schrijven en schrappen. Een paar koppen koffie en een beetje zweet later is Kees klaar.
Jouw verhaal?
Volgende week leer ik weer nieuwe ondernemers kennen. Maak ik kennis met andere bedrijven en sectoren waar ik soms nog bijna niets van weet. Hoe fijn is dat!
Ondertussen vraag ik me wel dit nog af: hoe staat het met jouw verhaal?
Heb jij de boodschap van je bedrijf helder voor ogen? Dat is erg belangrijk als je bijvoorbeeld je elevatorpitch moet geven. Maar ook om je bedrijfsbrochure vorm te geven of om de teksten van je website krachtig en wervend te maken. Want je wil méér klanten en méér omzet.
Wil jij uren tijd en dus geld uitsparen?
Laat het schrijfwerk dan met een gerust hart aan mij over. Ik help je graag verder met sprankelende en doeltreffende teksten. Neem vandaag nog contact met me op als jij ook van die teksten wil.
Comentários